sobota, 22 czerwca 2013

Mniej soli, proszę



Kiedyś - niezbędna jako konserwant, obecnie - dodawana prawie do wszystkich produktów spożywczych. Jej niezauważalna, a stała obecność w diecie sprawia, że niesłone znaczy dla nas niesmaczne. Sól - potrzebna w organizmie, jednak jej ''przedawkowanie'' może słono kosztować.

Czy potrzebna w diecie dziecka?
Składnik soli - sód, który pomaga w utrzymaniu wapnia i innych pierwiastków w postaci rozpuszczonej w surowicy krwi, jest też konieczny do wytwarzania kwasu solnego w żołądku. Pierwiastek ten, razem z potasem, reguluje skurcze mięśni i przekazywanie sygnałów nerwowych, zapewnia też równowagę wodną w organizmie. Aby wymienione procesy przebiegały prawidłowo, dziecku w wieku powyżej 4 lat potrzeba zaledwie ok. 500 mg sodu dziennie.

Sód i sól
Dla przykładu: 1 płaska łyżeczka soli dostarcza 200 mg sodu. Natomiast zawartość sodu w wybranych produktach wynosi:
 pieczywo wszystkich rodzajów: 550 mg w 100 g,
płatki kukurydziane: 1110 mg w 100 g,
chipsy: 1070 mg w 100 g - 360 mg w opakowaniu,
orzeszki ziemne solone i prażone: 400 mg w 100 g,
polędwica sopocka: 748 mg w 100 g.

Najczęściej w diecie, zarówno dorosłych jak i dzieci, sodu, a także soli jest znacznie więcej, niż zalecają lekarze i dietetycy. Podobnie jak cukier, sól dostaje się do naszego organizmu z niezliczonych, ''ukrytych'' źródeł. Sól stosowana jest do konserwacji wielu wyrobów i często w tych produktach występuje w bardzo dużym stężeniu.

Słone skutki
Nadmierna konsumpcja soli kuchennej prowadzi do przewlekłego zatrucia organizmu, czego skutkiem są np. wylewy krwi do mózgu i zawały serca, jak również wiele przewlekłych chorób cywilizacyjnych, takich jak: nadciśnienie, choroba wieńcowa, zaburzenia pracy nerek, czy choroby nowotworowe. Jakkolwiek schorzenia te są charakterystyczne dla wieku dorosłego, to coraz częściej zaczynają się w dzieciństwie. Duże spożycie soli powoduje też zwiększone wydalanie wapnia, co może prowadzić do osteoporozy w późniejszym wieku.

Rady:
do przyprawiania potraw zamiast soli lepiej używać ziół przyprawowych - właściwie przyprawione potrawy to charakterystyczna cecha dobrej kuchni (również dziecięcej),
w żywieniu dzieci należy unikać potraw konserwowych, wędzonych, wędlin, ostrych serów, dań gotowych,
przed podaniem dziecku nowego produktu, należy sprawdzić zawartość soli,
warto pamiętać, że gusty żywieniowe kształtują się już w dzieciństwie, zatem soli stosujmy jak najmniej!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz