poniedziałek, 20 maja 2013

Pieczywo na problemy zdrowotne



Najczęściej wypiekane pieczywo dietetyczne to: pieczywo bezglutenowe, niskobiałkowe, niskokaloryczne, niskosodowe oraz pieczywo z dużą zawartością błonnika.

Glutenowi wstęp wzbroniony
Chorzy na celiakię muszą mieć żelazny charakter, nie mogą bowiem sięgać po produkty zawierające gluten. Skąd mamy wiedzieć, które produkty go zawierają, a które nie? Producenci są zobowiązani do informowania nas o tym. Dlatego między innymi na opakowaniach pojawia się informacja: „produkt bezglutenowy" lub uniwersalny symbol: „przekreślony kłos", wskazujący jasno, że dany produkt glutenu nie zawiera.

zbozowe_pieczywo_dietetyczne_dieta_odchudzanie_zdrowie_01

Celiakia objawia się uczuleniem na zawarte w zbożach frakcje glutenu - białka zwane prolaminami, a konkretnie gliadynę (zawartą w pszenicy), sekalinę (zawartą w życie), hordeinę (zawartą w jęczmieniu) oraz aweninę (zawartą w owsie). Zatem trzeba zrezygnować ze spożywania pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa. To duże dietetyczne utrudnienie.
Spożywanie wymienionych białek przez osoby z celiakią prowadzi do częściowego lub całkowitego zaniku kosmków jelitowych. Ich uszkodzenie zaburza motorykę jelit, a także proces trawienia i wchłaniania składników odżywczych zawartych w pożywieniu. Zmiany te mogą prowadzić do niedoborów białka, wapnia, żelaza, witamin, w efekcie wywoływać poważne choroby, m.in.: krzywicę, osteoporozę, niedokrwistość, a także prowadzić do zaburzeń rozwoju i zmniejszonej odporności organizmu na infekcje.
Jedynym skutecznym sposobem leczenia celiakii jest stosowanie diety bezglutenowej. Z jadłospisu trzeba wykluczyć tradycyjne pieczywo oraz długą listę produktów zbożowych zawierających pszenicę, żyto, jęczmień, owies oraz orkisz. Czym zastąpić chleb? Oczywiście pieczywem bezglutenowym. Do jego wypieku stosuje się mąkę kukurydzianą, ryżową, ziemniaczaną, gryczaną, a także skrobię kukurydzianą. To najpopularniejsze opcje, ale nie jedyne. Można wybrać także wolną od glutenu mąkę z prosa, z suchych nasion strączkowych (groch, fasola, soja), z amarantusa. Asortyment pieczywa bezglutenowego jest naprawdę duży, jest w czym wybierać. Oto przykłady:
pieczywo kukurydziane chleb kukurydziany niskobiałkowy, chleb bezglutenowy niskobiałkowy, chleb bezglutenowy gruboziarnisty, bułki kukurydziane jasne i ciemne;
pieczywo ryżowe - chleb ryżowy, chleb ryżowy na zakwasie, chleb ryżowy z ziarnami, bułki ryżowe, bułki ryżowe na zakwasie z ziarnami;
pieczywo gryczane - chleb z mąki gryczanej
Pieczywo bezglutenowe zawiera małe ilości białka, dlatego może być spożywane także przez osoby, które muszą stosować dietę niskobiałkową, zalecaną przy ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, zapaleniu nerek, w trakcie leczenia dializacyjnego i przed przeszczepem nerek.

Chrupko, lekko, zdrowo
Ładnie zawinięta paczuszka pieczywa z napisem „lekkie" lub „light" gwarantuje, że produkt spożywczy ma wartość energetyczną mniejszą od produktu typowego o co najmniej 30%. To ważna informacja dla wszystkich. Szczególnie przydatna jednak w profilaktyce i leczeniu otyłości. Wówczas zalecane jest spożywanie pieczywa chrupkiego, czyli takiego, którego wartość energetyczna (kaloryczność) jest obniżona. Jedna kromka takiego pieczywa zawiera tylko 20-30 kcal. Dla porównania: średnia kromka chleba mieszanego (ok. 50 g) to 100-125 kcal.
Zaletą pieczywa „lekkiego" jest także wysoka zawartość błonnika. Błonnik pęcznieje w żołądku i daje uczucie sytości. Pobudza także ruchy perystaltyczne jelit, wspomagając pracę układu pokarmowego, a także zapobiega dolegliwościom przewodu pokarmowego, szczególnie zaparciom. Chcąc podnieść zawartość błonnika przy produkcji chleba dietetycznego, wykorzystuje się płatki zbożowe, otręby, kasze. Jednak trzeba pamiętać,że osoby, które nie mają problemów z wagą, nie powinny zamieniać pieczywa pełnoziarnistego na rzecz chrupkiego, które w tymże przypadku powinno być przekąską. Dobrze jest też kupować taki chleb chrupki w sklepach ze zdrową żywnością, gdyż te w sklepach czasami nie mają nic wspólnego z takim chlebkiem z pierwszego zdarzania, trzeba na to uważać!
Gatunków pieczywa o obniżonej kaloryczności jest bez liku. Producenci prześcigają się w jego wzbogacaniu. Oto przykładowa „chrupka" lista:
chleb chrupki lekki kukurydziany
chleb chrupki lekki pszenny
chleb chrupki lekki ryżowy
chleb chrupki lekki żytni
pieczywo chrupkie lekkie graham
pieczywo chrupkie mleczne
pieczywo chrupkie sezamowe
pieczywo chrupkie tradycyjne
pieczywo chrupkie z żytem
pieczywo chrupkie żytnie
pieczywo lekkie 7 ziaren
pieczywo lekkie chleb chrupki
pieczywo lekkie 7 zbóż
pieczywo lekkie pszenne
pieczywo lekkie pszenno–kukurydziane
pieczywo lekkie razowe
pieczywo lekkie wielozbożowe
pieczywo lekkie wieloziarniste
pieczywo lekkie z błonnikiem
pieczywo lekkie z makiem
pieczywo lekkie ze słonecznikiem
pieczywo lekkie żytnie.



Niepożądana sól kuchenna
Niektórzy w swej diecie muszą znacznie ograniczyć użycie soli kuchennej (konkretniej zawartego w niej sodu). Czasem nawet trzeba sól całkowicie wyeliminować. Wiąże się to z koniecznością przygotowywania wielu produktów, wśród nich także chleba, według specjalnych receptur.
Pieczywo niskosodowe jest przeznaczone dla osób z marskością wątroby, z niewydolnością krążenia, której towarzyszą obrzęki oraz dla osób z nadciśnieniem tętniczym.
Osobom cierpiącym na nadciśnienie można śmiało polecić pieczywo chrupkie. Zawiera zdecydowanie mniej sodu, a więcej potasu niż pieczywo tradycyjne. Jego spożywanie zmniejsza zawartość soli w diecie. W ten sposób może działać ochronnie na serce.

Chleb bogaty w białko
Pieczywo można wzbogacać na kilkadziesiąt sposobów. Jednym z nich jest dodawanie do niego produktów sojowych, mlecznych i koncentratów białkowych. Tak powstaje pieczywo wysokobiałkowe zalecane w diecie wysokobiałkowej stosowanej przy wirusowym zapaleniu wątroby, żółtaczce, we wrzodziejącym zapaleniu jelit, zespole złego wchłaniania, chorobach nowotworowych. Taka dieta jest zalecana także rekonwalescentom.

*

Pisząc ten artykuł skupiłam się na osobach, które cierpią na różnorakie schorzenia. Tym zdrowym mimo wszystko polecam chleb pełnoziarnisty, który ma więcej wartości odżywczych. :)

Ponadto zostałam nominowana przez Mietolkę. :)

1. Dlaczego prowadzisz bloga?
Dzięki temu odrywam się od codziennych smutków, szarej codzienności, łatwiej mi walczyć z moją "chorobą".
2. Zimowy smak, za którym tęsknisz latem?
Smak truskawek.
3. Ulubiony sport?
Koszykówka.
4. Masz plany na wakacje?
Mam plan się świetnie bawić!
5. Jesteś szczęśliwa/y?
Staram się doceniać każdą chwilę, którą dane jest mi przeżyć na ziemi. 
6. Co najczęściej gotujesz?
Dania obiadowe i owsianki na śniadanie.
7. Ulubione śniadanie?
Pancakes z dodatkami.
8.  Jakieś marzenie?
Chciałabym w końcu pozbierać się psychicznie po anoreksji.
9. Powiedz coś, o czym nikt o Tobie nie wie.
Raczej się na to nie zdecyduję, przepraszam.
10. Definicja szczęścia?
Moje szczęście tworzą ludzie, którymi się otaczam.
11. Coś co zawsze masz w kuchni?
Makaron i cynamon. :D

A nominuję każdego, kto tylko ma ochotę na ów zabawę! :)

2 komentarze:

  1. kanapkę chciałoby się zjeść.
    Pamiętaj, marzenia się spełniają trzeba tylko uwierzyć i chwycić je w garść by nie uciekły c:

    OdpowiedzUsuń
  2. kolejna porcja przydatnych informacji : )

    OdpowiedzUsuń