czwartek, 2 maja 2013

Czy fruktoza jest bezpiecznym zamiennikiem cukru (sacharozy)?



Fruktoza należy do grupy cukrów prostych. Jest substancją słodzącą około 1,5 raza słodszą od tradycyjnego cukru – sacharozy. Jej głównym naturalnym źródłem w diecie są przede wszystkim miód i owoce – stąd często bywa nazywana cukrem owocowym.
Fruktoza charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym w porównaniu do innych cukrów. Po jej spożyciu poziom cukru we krwi jest stabilny, czyli nie następują nagłe jego wahania i w konsekwencji zwiększenie stężenia insuliny we krwi (tak jak się to dzieje w przypadku spożycia sacharozy).
Z tego powodu przez wiele lat fruktoza była uznawana za dobry zamiennik cukru i polecana szczególnie osobom z cukrzycą czy otyłością. Jednak przeprowadzone badania naukowe wykazały, że duże spożycie fruktozy może podwyższać stężenie triglicerydów we krwi, co jest zjawiskiem bardzo niekorzystnym, ponieważ zwiększa ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. Ostatnie badania wykazują też, że wysokie spożycie fruktozy ma negatywny wpływ na przebieg dny moczanowej. Dlatego też obecnie fruktoza nie jest rekomendowanym zamiennikiem cukru.
Fruktoza, w połączeniu ze sztucznymi środkami słodzącymi, znalazła zastosowanie w produkcji żywności dla diabetyków – napojów, lodów, dżemów, galaretek i in. Często jest też składnikiem produktów oznaczonych informacją „bez dodatku cukru”. Ze względu na niski indeks glikemiczny i większą słodycz w porównaniu do sacharozy (mniejszy jej dodatek zapewnia odpowiednią słodycz produktu) znalazła zastosowanie także w produktach o obniżonej wartości energetycznej. Często jest stosowana nie tylko w przemyśle spożywczym, lecz także do domowych wypieków cukierniczych czy przetworów.

Jaki z tego wniosek? Każdy rodzaj cukru przyjmowany z nadwyżką może być szkodliwy. Uciekając przed zwykłym cukrem i stosując wszelkie słodziki, często nie mamy świadomość,że ich nadużywaniem możemy także sobie zaszkodzić. Nie odbierajcie tego tekstu jako groźby. Nie chodzi o to,że jedzenie galaretki czy porcji dżemu itp. szkodzi. Pisząc to chciałam tylko zaznaczyć,że każdy cukier ma swoje dobre i złe strony, słodziki mimo swojej małej kaloryczności nie są do końca zbadaną substancją, dlatego we wszystkim liczy się  umiar. 

1 komentarz: